Pages

Balik Kampung !!

 
 

Holaa!! Apa kabar? sihat..? Alhamdulillah.. Aku kat sini pun sihat jugak ..  
Okeh, perasan tak..? seminggu dua ni macam kosongg~~ je blog aku.. --
What..? Tak perasan? It's okay.. aku pun tak suruh korang perasan ....
Takdelah, bukannya aku malas.. tapi.. Wuuuu.. aku balik kampung !!! JYEAHH!!   
Okeh, first time aku dgr benda ni.. I thought that I'm gonna be bored~~  Yelah.. aku sorang je balik pehal? Sape nak jadi teman berbual aku? My grandma? Ohooo.. Are you kidding? Kalau nenek aku bercakap, tak sampailah turn aku.. 
So,I asked my mom..

Me:"Ma, perlukah hana balik kampung sorang2?"

Mom:"Yes, you have to.." My mom answered me sambil tersengih. Sengihan yg menunjukkan makna apa aku tak pasti.

Me:"Tak best lah, takkan sorang2 je..? Last year takpelah ada along. Boleh buat teman gaduh.. Mama tak balik ke?"

Mom:"Me and your dad cuma bermalam kat situ just for one day. Then, kitorang tinggalkan hana kat situ.."

Me: "Okay then."
Selepas beberapa hari.. Pengembaraan (?) pun bermula ...

:60:  :60:  :60:  :60:  :60:  

So, bila sampai kampung tu.. rasa awkward semacam je.. haha. Aku pun tak tahu kenapa. Lepas my mom and dad balik, tinggal aku dgn nenek je. Berdua.

So,bosan punya hal. I started to talk. 

Me: Nek, pak su mana?

Nenek: Balik JB.
Me: Buat apa balik JB? Bila lg pak su balik JB?
 
Nenek: Paksu kamu balik minggu lepas.Jumpa mak mertua dia. Besan nenek dah rindu kat anak dgn cucu dia tu. Lagipun dah lama pak su kamu tu tak balik JB.Biarlah, sekali sekala.

Me: Oooo.. Nek. takde org datang ke rumah nenek? Yelah, kan pak su balik minggu lepas. Hana baru dtg hari ni. Takkan nenek duduk sorg2 kat rumah ni. Scary kot.

Nenek: Hish kamu ni! Nenek dah berpuluh2 taun tinggal kat sini. Boleh pula kamu cakap macam tu. Lagipun nk takut buat apa? Allah kan ada. Semua yg ada kat muka bumi ni makhluk Dia jgak..! 
Nah, hambik kau! Perkataan 'scary' pon boleh buat nenek aku berleter.:icononionfacepalmplz: 

Me: Yelah nek. Nek.. jwblah soalan hana yg tadi tu.

Nenek: Yg mana satu?

Me: Takde org teman nenek ke?

Nenek: Oh.. ade! sepupu kamu.. Tasha,Liya dgn Ira. Kamu tu tak dtg awal2. Kalau tak, boleh jumpa sepupu2 kamu tu.

Me: *menyesal* Nenek tak cakap awal2..!! Ala.. bestnya ada diorang!

Bermula lah hari aku dgn nenek. Just the two of us. Nak kata boring tu takdelah jugak. Sebab nenek aku bnyk cakap kan.. Ahahaha..

Aku tinggal kat rumah nenek almost two weeks. So, dlm dua minggu tu banyak sgt perkara yg aku dapat. Contohnya buat apam. eheee.. Dalam seminggu tu boleh kata 2-3 kali nenek aku buat apam, and of course dibantu oleh aku.. Ahahaha..

Lepas tu, ada kawan nenek datang. Jap, kawan ke sedara eh? Ah, yg tu aku tak berapa pasti. Hari tu hari yg buat darah aku mendidih lah. Nanti aku citer kat entri lain.

Uncle aku pun ada datang. Ayah si Tasha. 

Esok nya uncle aku yg sorang lagi datang. Ayah si Nini.

Lepas tu.. apa eh? Bnyak laa.. aku pun dah tak ingat apa yg aku buat kat rumah nenek tuuhuhuh onion head.  Nanti aku citer semua, okey. (Kalau aku ada masa lah.embarrassed3 onion head. ) 

Sepanjang aku tinggal kat rumah nenek, fuhh.. perut ni asyik penuh je .. Tak baik betul. Bukannya apa, nenek aku masak banyak sangat. Kitorang berdua je pun yg nak makan. Aduhai..~~~

Fikir punya fikir, aku rasa macam pelik semacam je sebab aku ingatkan aku akn jadi bosan bila tinggal kat rumah nenek. Tapi, sebaliknya aku jd happy.. tenang je. Maybe sebab suasana kampung yg aman, tak mcm bandar yg bising je memanjang, right? Entahlah, aku pun tak tahu. 

Last day aku tidur kat rumah opah, perasaan sayu datang menjelma.(Cewah). Aku ni jenis tak boleh tinggal lama kat rumah orang. Sebab malam sebelum aku balik, aku akan jd sensitif. Aku pun tak tahu kenapa. It's like a mystery. Ahakss.. So, malam tu aku jadi tak boleh tidur. Aku teringat balik saat-saat indah aku dgn nenek.. ... Lepas tu, aku pun terlelap.. (drama je lebih )...

Esoknya paksu pun balik. Ayooo.. aku tgok anak pak su yg sorang ni (sorang je anak dia) Aaaaa!!! Comel giler!! Dahlah putih, muka kiut miut menawan lagi perghhh!! Muka mcm kacukan! Kalau besar nanti macam mana agaknya muka dia eh..? Hmm.. He's gonna be a handsome man. A very handsome one. Tapi budak ni banyak cakap. Aku pun tak larat nak layan budak ni sorang-sorang.  .. 

Lama kelamaan, my mom and dad pun datang.. So, lepas berbual2 dgn pak su, my mom mintak aku ambik barang2 letak dalam kereta. Well, it's a sign for us to go home..
Lepas salam2 dengan semua orang, enjin kereta pun dah start.. Terpaksalah angkat kaki..  Nenek pun ada pesan 

"Datang rumah nenek selalu.. jgn nk tunggu pak su balik JB je baru nk datang"

Haaha.. nak balik pun terkena jugak? Takpe.. dah nasib, nak buat mcm mana..?! *sigh*

Memang sedih nak tinggalkan kampung, tapi aku pun rindukan rumah..  
And now...

HOME SWEET HOME..


No comments:

Post a Comment